Informații Utile

Tot ce trebuie sa stii despre noile case de marcat!

GestSEL Software Gestiune Contabilitate primara

Noile schimbari in domeniul fiscal

Anul 2018 a fost un an plin de schimbari pentru business-urile de toate marimile din Romania. Dupa schimbarea politicii de prelucrare a datelor personale (GDPR), urmeaza o noua etapa pentru companiile din domeniul comertului: schimbarea caselor de marcat.

Pentru a fi in conformitate cu legislatia, toate companiile trebuie sa detina AMEF noi (aparate de marcat electronice fiscale) pana la data de:

  • 01.06.2018 – termen valabil pentru afacerile mijlocii si mari
  • 01.08.2018 – termen valabil pentru afacerile mici

Datorita faptului ca  in perioada imediat urmatoare toti agentii economici vor trebui sa se doteze cu noile modele de case de marcat fiscale, termenele limita de implementare sunt 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici, respectiv 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari si mijlocii.
Conform Ministerului Finantelor Publice, doar dupa aceasta data, se vor aplica amenzi pentru nedotarea cu noile echipamente fiscale

Cine poate comercializa aparate de marcat electronice fiscale?

Singurii care vor putea comercializa AMEF sunt cei care detin urmatoarele documente:

  • avizul tehnic pentru fiecare model de aparat (acesta este eliberat de Institutul de Cercetare si Dezvoltare in Informatica – ICI)
  • autorizatia de distributie care este eliberata de o comisie din cadrul Ministerului Finantelor Publice

Pana acum, ICI a eliberat avizele tehnice pentru mai multe modele de case de marcat si imprimante fiscale. In cel mai scurt timp, toti producatorii si importatorii acestor echipamente vor primi autorizatia pentru distributia lor pe piata romaneasca, iar lista lor va fi disponibila pe site-ul ANAF.

Cine trebuie sa foloseasca casele de marcat si cine nu?

Daca in cadrul afacerii tale incasezi, fie integral, fie partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea bunurilor comercializate, precum si a prestarii de servicii efectuate direct catre populatie, atunci esti obligat sa utilizezi aparate de marcat electronice fiscale pentru a inmana cumparatorilor bonul fiscal pe care va trebui sa fie tiparita denumirea exacta a produsului comercializat, nu doar denumirea generica a acestuia, pentru ca altfel poti risca sa primesti amenzi din partea autoritatilor.

Achizitionarea si fiscalizarea noilor case de marcat

Noile case de marcat se pot achizitiona exclusiv de la firme acreditate pentru comercializare si reparare a acestui tip de produse. Lista cu acesti furnizori va fi publicata pe site-ul ANAF.

Pentru a intra in posesia unei noi case de marcat va trebui sa te adresezi unui distribuitor autorizat care iti va comunica care sunt pasii si te va ajuta in tot procesul de fiscalizare.

Transmiterea de date catre ANAF

Pana la cand sistemele nationale de supraveghere si monitorizare ale ANAF vor fi pregatite pentru conectarea directa la casele de marcat (inca nu este finalizat softul), firmele vor fi obligate sa transmita Fiscului, on-line, lunar (pana pe data de 20  ale fiecarei luni), date cum ar fi cele din bonul fiscal sau informatii referitoare la pornirea/oprirea aparatului de marcat electronic fiscal, incetarea functionarii acestuia, intreruperea conexiunii la internet si repunerea in functiune a aparatului.

Transmiterea datelor se va face prin:

  • fisiere XML, semnate prin certificatul digital al aparatului de marcat electronic fiscal. Acestea vor fi exportate de pe aparatul de marcat electronic sau pe un hard extern.
  • prin programul de asistenta din portalul ANAF – fisierele XML vor fi validate si atasate unui fisier PDF.
  • fisierul PDF cu XML atasat, semnat digital, va fi comunicat organului fiscal prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Ca sa transmiti fisiere si declaratii, trebuie sa detii un certificat de semnatura electronica, dar cel mai probabil contabilul tau detine aceasta semnatura si este familiarizat cu acest tip de fisiere.

Ce se intampla daca nu iti schimbi casa de marcat cu un model nou?

Sanctiunile aplicabile pentru nerespectarea termenului de dotare cu casele de marcat fiscale sunt cuprinse intr 8.000 lei si 10.000 lei, confiscarea sumelor nejustificate si suspendarea activitatii pana in momentul dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal conform si prezentarea dovezii de achitare a sanctiunii.

Ai nevoie de mai multe informatii despre noua lege?

Scrie-ne la office@selectsoft.ro, abia asteptam sa discutam despre acesta schimbare importanta din afacerea ta!